Sadašnjim tempom kupovine novih vozila, vozačima u Srbiji će za obnovu voznog parka biti potrebno punih 40 godina. U Srbiji je u 2010. godini registrovano 1.567.113 putničkih vozila, a kupljeno tek nešto više od 38.000 novih. Da bismo obnovili vozni park koji je star 14-15 godina, trebalo bi godišnje da prodajemo 140.000 automobila. A to je, s obzirom na našu prosečnu platu, samo san. Rezultati prodaje u prvih šest meseci (18.500 automobila) ne ohrabruju, jer je u odnosu na isti period prošle godine (kada je prodato blizu 20.000 vozila) zabeležen pad od 12 odsto. U istom periodu uvoznici u Hrvatskoj trljaju ruke, jer su zabeležili rast prodaje od 17,5 odsto u prvih šest meseci ove godine u odnosu na isti period lane, što znači da će Hrvati u ovoj godini pazariti znatno više od 40.000 automobila, koliko su kupili u 2010. Da nije bilo akcije „staro za novo“ i subvencionisanih kredita, stanje voznog parka na srpskim drumovima bilo bi još očajnije.
Sadašnjim tempom kupovine novih vozila, vozačima u Srbiji će za obnovu voznog parka biti potrebno punih 40 godina!
U Srbiji je u 2010. godini registrovano 1.567.113 putničkih vozila, a kupljeno tek nešto više od 38.000 novih.
- Da bismo obnovili vozni park koji je star 14-15 godina, trebalo bi godišnje da prodajemo 140.000 automobila. A to je, s obzirom na našu prosečnu platu, samo san - kaže predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila Miloš Petrović.
Rezultati prodaje u prvih šest meseci (18.500 automobila) ne ohrabruju, jer je u odnosu na isti period prošle godine (kada je prodato blizu 20.000 vozila) zabeležen pad od 12 odsto.
U istom periodu uvoznici u Hrvatskoj trljaju ruke, jer su zabeležili rast prodaje od 17,5 odsto u prvih šest meseci ove godine u odnosu na isti period lane, što znači da će Hrvati u ovoj godini pazariti znatno više od 40.000 automobila, koliko su kupili u 2010.
Da nije bilo akcije „staro za novo“ i subvencionisanih kredita, stanje voznog parka na srpskim drumovima bilo bi još očajnije.
Stari vozni park „povlači“ i znatno veći broj saobraćajnih nesreća, veću potrošnju goriva, veće zagađenje...
Uvoznici novih automobila u Srbiji, svesni da je najvažnije opstati na tržištu, pokušavaju da posluju i u režimu takozvane proste reprodukcije, sa minimalnim maržama, čekajući na rast standarda, ali i nove propise, koje će Srbija morati da donese ne bi li smanjila broj krševa na drumovima.
Naravno, mnogo se očekuje i od kragujevačkog „Fijata“, ali je najvažnije, kako reče prvi čovek Srpske asocijacije uvoznika Miloš Petrović, da nam novčanik bude deblji.
Veliko tržište
Srbija, sa skoro osam miliona stanovnika, potencijalno je veliko tržište. To dokazuju podaci o prodaji automobila u zemljama sa sličnim brojem stanovnika, kao što je Češka (oko 10 miliona), koja je, doduše, i ekonomski razvijenija. Tamo je tokom 2010. godine kupljeno 169.236 novih automobila.
U Austriji je 2010. godine prodato 328.563 nova automobila.
U Irskoj, sa oko šest miliona stanovnika, koju žestoko drma ekonomska kriza, lane je prodato 74.111 automobila.
Slovaci, sa dva i po miliona stanovnika, koji imaju platu nešto veću od 750 evra, kupili su čak 65.000 novih vozila.